درمان کچلی سکه

SH-Logo_512

نوشته شده توسط: admin

مارس 17, 2021

درمان کچلی سکه­ ای

ریزش سکه ­ای (Alopecia areata) یک اختلال شایع است که اغلب منجر به ریزش غیرقابل پیش بینی مو می­شود. در اکثر موارد، موها به صورت تکه­ های کوچکی به اندازه یک سکه می­ریزند. برای اکثر افراد، ریزش مو چیزی غیر از چند تکه نیست، اگرچه در بعضی افراد میتواند شدیدتر باشد. این اختلال گاهی اوقات می­تواند منجر به ریزش کامل موی سر یا در موارد شدید، کل بدن شود. این شرایط میتواند هر کسی را بدون درنظر گرفتن سن و جنسیت درگیر کند. اگرچه بیشتر افراد قبل از سی سالگی دچار این نوع اختلال می­شوند.

در این مقاله، به بررسی علل و علائم ریزش سکه­ ای، تشخیص و درمان­های بالقوه آن میپردازیم.

علت ابتلا به اختلال کچلی سکه­ ای چیست؟

ریزش سکه­ ای زمانی اتفاق می­افتد که گلبول­های سفید خون به سلول­های موجود در فولیکول­های مو حمله میکنند. این باعث کوچک شدن و کاهش چشمگیر تولید مو می­شوند. دقیقاً مشخص نیست که چه عواملی باعث می­شود سیستم ایمنی بدن فولیکول­های مو را از این طریق مورد هدف قرار دهد.
در حالی که علت وقوع این تغییرات به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر می­رسد که ژنتیک در این امر دخیل است. زیرا طبق بررسی­ های صورت گرفته، مشخص شده که این اختلال در افرادی که یکی از اعضای خانواده دچار ریزش سکه­ ای است، بیشتر اتفاق می­افتد. بسیاری از مردم فکر می­کنند، استرس باعث ایجاد این اختلال در موها می­شود. اما شواهد علمی بسیار کمی برای تأیید این دیدگاه وجود دارد.

روش درمان ریزش سکه ­ای چیست؟

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای کچلی سکه­ ای وجود ندارد، اما تعدادی روش­های درمانی وجود دارد که می تواند به بالا بردن سرعت رشد مجدد مو کمک کند.

رایج ترین شکل درمان ریزش سکه­ ای استفاده از کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی قدرتمند است که می­تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. این موارد معمولاً از طریق تزریق موضعی، استفاده از پماد موضعی یا از راه خوراکی تجویز می شوند.

استفاده از لیزرها جایگزین مناسبی برای بیمارانی است که قادر به استفاده از درمان­های سیستمیک یا تهاجمی نیستند.

کارهایی که در صورت ابتلا به کچلی سکه­ ای باید انجام داد

مو علاوه بر جنبه زیبایی آن، تا حدی از محافظت در برابر عناصر خارجی برخوردار است. افراد مبتلا به ریزش سکه­ ای،قابلیت حفاظتی موها را از دست می­دهند. سیستم حفاظتی بدن آنها ضعیف می­شود، در نتیجه باید در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنند.

برای محافظت از سر در برابر آفتاب و گرمای ناشی از آن از کلاه و یا روسری استفاده کنند.

برای مرطوب نگه داشتن غشاها و محافظت در برابر ارگانیزم­هایی که به طور معمول در موهای بینی به دام می­افتند، از پماد مخصوص داخل بینی استفاده کنند.

رژیم غذایی افراد مبتلا به ریزش سکه­ ای باید حاوی چه موادی باشد؟

غذاهای حاوی شکر ، میان وعده های فرآوری شده و الکل باعث افزایش التهاب و تحریک در بدن می­شوند.

پیروی از یک رژیم غذایی “ضد التهابی” به کاهش پاسخ خود ایمنی در بدن کمک میکند. پس کاهش احتمال وقوع یک دوره ریزش مو یا ریزش بیشتر به طور موثری بهبود میابد. انواع میوه ها و سبزیجات مانند بلوبری، آجیل، دانه ­ها، کلم بروکلی و چغندر بسیار مفد هستند. همچنین گوشت های بدون چربی مانند ماهی سالمون صید شده از جمله خوراکی­های ضد التهابی هستند. تحقیقات اولیه جدیدی بر روی حیوانات نشان داده است كه ماده بیوفلاونوئید طبیعی در برخی میوه ها و سبزیجات یافت می­شود. این یافته می­تواند از ایجاد ریزش سکه­ ای جلوگیری و بطور موثری ریزش مو ناشی از این بیماری را درمان كند.

حرف آخر

ازریزش سکه ­ای نمی­توان پیشگیری کرد زیرا علت آن ناشناخته است. ریزش یا کچلی سکه­ ای به طور مستقیم باعث بیماری افراد نمی­شود. همچنین مسری نیست. با این حال، پذیرش این اختلال و انجام مراقبت­های درمان این اختلال برای افراد مبتلا کمی دشوار است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open chat
1
💬 نیاز به راهنمایی
سلام 👋
نیاز به راهنمایی دارید?