کراتینه گیاهی مو

SH-Logo_512

نوشته شده توسط: admin

مارس 16, 2021

کراتینه گیاهی

کراتین نوعی پروتئین است که مو، پوست و ناخن­های شما را تشکیل میدهد. همچنین می­تواند در اندام­های داخلی و غدد شما دیده شود. کراتین یک پروتئین محافظ است و نسبت به دیگرسلولهایی که بدن تولید می­کند، کمتر از بین می­رود. کراتین را می­توان از پر، شاخ و پشم حیوانات مختلف تهیه کرد و به عنوان ماده ­ای در لوازم آرایشی مراقبتی مو استفاده کرد. از آنجا که کراتین عنصر ساختاری موهای شما است، برخی از افراد معتقدند که مکمل­ها، محصولات و روش­های درمانی کراتین می­تواند به تقویت موهای شما کمک کرده و باعث زیبایی موهای شما شود. کراتین گیاهی مو نیز از جمله این مکملهاست.

فواید و نتایج

افرادی که از کراتین روی موهای خود استفاده می­کنند، نظرشان این است که موهایشان نرم و صافمی­شود. این تأثیرات بسته به سالم بودن موها، ضخامت طبیعی موها و نوع درمان کراتینه بسیار متفاوت است. کراتین با صاف کردن سلولهایی که روی هم قرار می گیرند باعث ایجاد رشته های مو می­شود. لایه های سلول ها که کوتیکول مو نامیده می­شوند، از نظر تئوری کراتین را جذب می­کنند و در نتیجه موهای شما پر و براق به نظر می­رسد. کراتین همچنینموهای فر و حالت­دار را نرم­تر و از نظر ظاهری صاف می­کند.

انواع کاربردهای کراتین

کراتینه سالنی

این روش که یک متد برزیلی است و اصطلاحا کراتین نامیده می­شود، شامل چندین مرحله است. ابتدا کرم حاوی فرمالدئید قبل از خشک شدن و صاف شدن، به موهای شما زده می­شود. پس از انجام درمان، به شما گفته می­شود که موهای خود را برای چند روز خشک نگه دارید و از استحمام و رفتن به استخر خودداری کنید. این روش اصطلاحا دوره قرنطینه مو نامیده می­شود. هنگامی که برای شستشوی مواد شیمیایی به سالن مراجعه می­کنید، برای دوام “اثر صافی” از درمان دیگری استفاده می­شود. این روش درمان ادعا می کند که اثر آن تا ۱۲ هفته دوام دارد.

سرم­ها، شامپوها و نرم کننده­ های کراتینه

سرم­ها، شامپوها و نرم کننده­ های کراتینه نمی­توانند نتیجه درمان کراتینه در سالن را برای موها داشته باشند. اما آنها ادعا می کنند موها را در برابر آسیب بیشتر ایمن می­کنند و موهایی را که با گرما و رنگ مو خشک و شکننده شده ترمیم می­کنند. اگر به دنبال خرید این محصولات هستید، باید به دنبال عبارت “keratin hydro lysates” در لیست مواد تشکیل دهنده محصول بگردید.

مکمل­های خوراکی کراتین

مکمل­های کراتین را می­توانید تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی بهداشتی یا فروشگاه­های محصولات خوراکی ورزشی پیدا کنید. مکمل های کراتین به صورت پودر و کپسول هستند. توجه داشته باشید که مکمل­های کراتین بی خطر نیستند. در صورت استفاده زیاد، باعث تجمع بیش از حد پروتئین در بدن شما می­شوند.

این مقاله در مورد کراتینه گیاهی که در مرکز تخصصی کراتینه گیاهی صبرا حیدری انجام میشود، بحث و بررسی میکند.

کراتینه سالنی چیست؟

روش درمان­ کراتینه نوعی درمان ایمن و نیمه دائمی هست که باعث صاف شدن و درخشش موهای وز شده می­شود.

برای صاف و درخشان شدن موها، محلول حاوی یک مشتق فرمالدئید یا اسید گلیوکسیلیک که بسیار ایمن­تر از فرمالدئید است، روی مو گذاشته می­شود. اینکار از شکستگی­ها و موج­های مو جلوگیری میکند. این حالت موجب صافی موها میشود. سپس محلول را با اتو مو تخت، خشک و موها را به اطلاح مهر و موم می­کند. نتیجه این نوع درمان می­تواند از سه تا شش ماه دوام داشته باشد.

لازم به ذکر است که این روش درمانی در انواع مو به خوبی عمل می­کند. این روش برای کسانی است که می­خواهند: سشوار کشیدن یا صاف کردن دائمی موهای خود را قطع کنند، موخوره را کاهش دهند یا درخشش موهای خود را تقویت کنند توصیه می­شود.

درمان کراتینه برای کسانی که موهای فر طبیعی دارند متفاوت است

درمان­های کراتینه روی انواع مو به خوبی کار می­کنند. بویژه برای موهای فر، موها را کاملا صاف کرده و براقیت بیشتری به آن می­بخشد.

موهای فر به راحتی نسبت به موهای صاف نور را منعکس می­کنند. بنابراین پس از درمان کراتینه متوجه درخشش بیشتری روی موهای خود خواهید شد.

یکی دیگر از مزایای کراتینه این است که موهای تازه رنگ شده را زنده نگه می­دارد. به همین دلیل توصیه می­شود اگر تصمیم به رنگ کردن یا رنگساژ و ترمیم رنگ موهایتان دارید، قبل از درمان کراتینه، اقدام به انجام این کار کنید. 

آیا کراتینه همان درمان ژاپنی یا ریباندینگ است؟

در حالی که کراتینه مشابه سایر درمان های صاف کننده مو است، اما این نوع درمان هنوز به طور متمایزی متفاوت است. درمان­ کراتینه در مقایسه با سایر روش­های صاف کننده مانند ریباندینگ گزینه ملایم و غیر خشن­تری است. “کراتین برای کسانی که موهایشان وز است و می­خواهند موهای صاف و بادوام بالا داشته باشند بسیار مناسب است.”

مواد شیمیایی همراه با كراتینه نسبت به سایر روشهای صاف كننده كمتر مضر هستند.

درمان­های مو ژاپنی و سایر صاف­کننده­ های سنتی با استفاده از تیو گلیکولات آمونیوم و هیدروکسید سدیم شکاف بین موها را به طور دائمی از بین می برند. این کار موها را بسیار ضعیف و آسیب­پذیر می­کند. آسیب بعدی در مرحله رشد اتفاق می­افتد که آسیب بسیار شدیدتری نسبت به درمان کراتینه به مو وارد می­کند. به این صورت که وقتی بافت طبیعی موهای شما دوباره رشد می­کند یک خط تخلیه در بافت مو به وجود می­آورد.

آیا فرمالدئید موجود در مواد کراتینه خطرناک است؟

بخشی از نگرانی در درمان به روش كراتینه درباره یكی از مواد موجود در بیشتر فرمولهای سنتی سالنی به نام “فرمالدئید” است. مراکز کنترل بیماری (CDC) آن را به عنوان گازی بی رنگ و بوی قوی تعریف می­کنند. معمولاً از آن برای ساخت مصالح ساختمانی، محصولات خانگی مانند چسب و تخته فیبر استفاده می­شود. هنگام حل شدن در آب به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می­شود. در درمان­های کراتینه، مسئول قفل شدن مواد صاف کننده روی موها، برای ماه­ها است.

این روش درمان نه تنها برای شما بلکه برای تکنسین های سالن که این نوع درمان را بارها و بارها در فضاهای بسته انجام می­دهند هم خطرناک است. CDC عوارض جانبی رایج در معرض فرمالدئید را شامل گلو درد، خونریزی بینی و خارش چشم عنوان می­کند.

این روش­ به اصطلاح کراتینه همچنین می­تواند به مرور زمان آسیب زیادی به موهای شما وارد کند. از آنجا که در این روش درمانی برای قفل شدن مواد در موها به گرمای زیاد احتیاج است. این روش برای کسانی که موهای بسیار ضعیف یا آسیب دیده دارند توصیه نمی­شود. اگر به دنبال یک درمان کم خسارت و واقعاً بدون فرمالدئید هستید، این روش درمانی گیاهی که به کراتینه گیاهی معروف است و حاوی گلیوکسیل اسید است توصیه میشود. در مرکز تخصصی کراتین گیاهی صبرا حیدری این روش انجام می­شود. این نوع درمان موها را به طور چشمگیری صاف نمی­کند (بیشترتقویت­کننده درخشش و رفع کننده وز مو هستند)، اما بسیار ایمن­تر است.

برای مراقبت از موهای کراتینه شده چه اقداماتی باید انجام داد؟

قانون اصلی درمان­های کراتینه این است که حداقل سه روز از آب و رطوبت دور بمانید. برای دوام هرچه بیشتر مواد روی موها در هنگام استحمام از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید.

به کسانی که موهای فر طبیعی دارند و اقدام به کراتینه کرده­ اند نیز توصیه می­شود تا سه روز موهای خود را خیس نکنند. از محصولات بدون کلرید سدیم استفاده کنند و به وسیله روسری ابریشمی یا ساتن موهای خود را خشک کنند. با این کار رطوبت در موها قفل میشود. در هنگام خواب نیز از روبالشی ساتن یا ابریشمی استفاده کنند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open chat
1
💬 نیاز به راهنمایی
سلام 👋
نیاز به راهنمایی دارید?